Etusivu
Kundaliinijooga
KUNDALIINIJOOGA on tietoisuuden joogaa. Se kehittää itsetuntemusta ja sitä kautta itseluottamusta. Kundaliinijooga on monipuolista ja voimakasta kehon, mielen ja sielun joogaa.

Opettajana en keksi harjoituksia itse, vaan ne ovat valmiita kokonaisuuksia jotka pyrin parhaani mukaan välittämään eteenpäin. Opetan Yogi Bhajanin oppien mukaan. Hän toi kundaliinojoogan länsimaihin Intiasta 1960-70 lukujen vaihteessa. Pitkään kundaliinijooga oli Intiassa ainoastaan harvojen, valittujen joogamuoto. Silloin ajateltiin, ettei ”tavalliset ihmiset” kestäisi sitä. Yogi Bhajan kuitenkin otti riskin, hän näki ihmisten etsivän onnea ja onnellisuutta itsensä ulkopuolelta, mm päihteiden avulla ja halusi kertoa, että ONNELLISUUS ON JOKAISEN SYNTYMÄOIKEUS ja se löytyy jokaisesta itsestään. Niinpä hän alkoi jakaa, opettaa, siihen asti salattua kundaliinijoogan tietoutta… Iso kiitos hänelle <3

Harjoitukset ovat jotain tiettyä tarkoitusta varten, esim. suoliston hyväksi, maksalle, vatsalle, aivoille, negatiivisuuden kääntämiseksi positiiviseksi, unottomuuden selättämiseksi, selälle, intuition vahvistamiseksi, oman positiivisen säteilyn vahvistamiseksi…. Harjoituksia on satoja erilaisia.

Kundaliinijoogatunti ( puolitoistatuntinen) koostuu aloituksesta (mantrat), lämmittelyliikkeistä (ei välttämättä aina), fyysisestä harjoituksesta, rentoutuksesta ja meditaatiosta. Mantrat (usein gurmunkhin kielisiä) ovat äänivärähtelyä joka toimii kehossa ja mielessä saaden aikaan toivotut vaikutukset. Välillä niitä resitoidaa (puheen ja laulun välimaastoa) ääneen ja välillä hiljaa mielessä. Fyysiset harjoitukset perustuvat hathajoogan asanoihin. Niitä tehdään hengityksen tahdissa. Kundaliinijoogassa käytetään useita erilaisia, eri vaikutukset omaavia hengitystekniikoita, mm. tulihengitys (lämmittävää, puhdistavaa) ja sitalihengitys (viilentävää, rauhoittavaa), tavallisimpana kuitenkin pitkä, syvä hengitys. Harjoituksissa käytetään myös mudria, erilaisia käsien/sormien asentoja sekä katseen keskittämistä. Nämä auttavat keskittymään, sen lisäksi että niillä on omat vaikutuksensa kehoon ja mieleen. Meditaatio on tärkeä osa kokonaisuutta. Meditaatio kestää 3min eteenpäin, tavallisilla tunneilla useinmiten 3 – 11min. Myös meditaatio on jotain tiettyä tarkoitusta varten. Rentoutuksen aikana 5-15min tehdyn harjoituksen vaikutukset saavat rauhassa asettua paikoilleen.

Joskus kundaliinijoogaharjoitus voi olla erittäinkin hikinen, toisinaan enemmänkin meditatiivinen, kuitenkin aina – tapahtuu jotakin. Joillekin kundaliinijoogakokemus on kuin kotiin tulisi, joillekin päinvastaista. Kaikille se ei välttämättä sovi. Kundaliinijooga tuo mukanaan muutoksen, parempaan. Se opettaa kehon ja hengityksen avulla harjoittajansa kuuntelemaan itseään, oikeasti. Se on kokemuksen joogaa, tiedät vasta kun kokeilet itse.

Kundaliinijooga vaikuttaa kehoa vahvistavasti, se mm. parantaa verenkiertoa, tasapainottaa rauhastoimintaa ja vahvistaa hermostoa, intuitiota sekä keskittymiskykyä, tuo kärsivällisyyttä ja sitkeyttä, voimistaa lihaksia ja opettaa elämään tietoisesti tässä hetkessä.

Voisi ajatella, että keho, mieli ja sielu ovat koneisto joka tasapainossa ollessaan toimii moitteettomasti. Silloin ihminen voi hyvin ja on terve. Kundaliinijooga on keino jolla tätä koneiston tasapainoa löydetään ja pidetään yllä.

Tervetuloa mukaan, mieli avoinna <3

Aiempaa joogakokemusta ei tarvita, opit sekä notkistut tekemällä.

Ilolla tervehtien, Tarja – Ramsaran (KRI hyväksytty kundaliinijoogaopettaja)

Aika ja paikka
13.8.2019 alkaen tunnit tiistaisin klo 18.30-20.00 Nummelassa Hyvinvointikeskus Jasminissa, Ratastie 15.

Gong-äänimaljarentoutukset sunnuntaisin klo 17.00-18.30:

  • 18.8.
  • 15.9.
  • 13.10.
  • 17.11.
Hinnat
Jasminissa (kerta) 13,00
Jasminissa (5x kortti) 55,00
Gong-äänimaljarentoutus (kerta) 10,00
Yksityistunnit (max 5 hlö), 1.5t 90,00 + mahd. tilavuokra
Yksityistunnit (yli 5 hlö), 1.5t 150,00 + mahd. tilavuokra

Kaikki maksut käteisellä, hinnat sisältävät alv 10%.